Even de batterij laden…

Even de batterij laden… 

 

De laadopties: Waar kan ik laden?

Op zoek gaan naar een laadpaal is verleden tijd. Laden kan vandaag overal: thuis, op het werk of op publieke plaatsen. Thuis of op kantoor laden is makkelijk en comfortabel, maar ook onderweg kan je via de vele apps de dichtstbijzijnde laadpaal, type stekker en alle andere informatie terugvinden. Via een eenvoudige laadpas heb je toegang tot een groot netwerk van publieke laadpalen.

  • Thuis laden: Bij de aankoop van een wagen, is thuis laden de meest belangrijke en comfortabele manier van laden. Om thuis veilig en snel te laden is het aangeraden om een laadpunt met een groter vermogen te installeren. Heb je hiervoor geen plaats? Dan kan je ook met een standaard huishoudelijk stopcontact laden. Natuurlijk zal het laden dan iets langer duren.
  • Laden op het werk: Opladen op het werk is een zeer handige mogelijkheid om de wagen eenvoudig op te laden en jouw tijd efficiënt te benutten. Aangezien e-mobility bijzondere fiscale voordelen biedt, wordt deze laadinfrastructuur vaak door de werkgever ter beschikking gesteld.
  • Publiek laden: Voor publiek laden zijn verschillende laadstations beschikbaar. Naast de gewone standaard laadstations bij bv. tankstations, zijn er ook semi-publieke laadpalen die door privé-uitbaters, zoals bv. horecazaken, aangeboden worden voor hun klanten.

 

De laadkabels: Hoe kan ik laden?

Laden via huishoudelijk stopcontact

De meeste elektrische wagens kunnen gewoon via het huishoudelijk stopcontact opgeladen worden (ook Schuko-contact genoemd). In België gaat het hierbij om éénfasig laden met wisselstroom op 230V. Dit type laden noemt men mode 2 laden.

Omdat huishoudelijke stopcontacten niet ontworpen zijn om regelmatig en gedurende lange tijd belast te worden met een hoge stroom, is er bij de laadkabel een stroomregeling voorzien. Dit zorgt ervoor dat de elektrische kabels niet overbelast worden, maar betekent tevens dat het laden wel langer kan duren.

Bovendien moet het stopcontact aan 3 eisen voldoen:

  • De elektrische installatie in haar geheel en het stopcontact in het bijzonder moeten in goede staat zijn.
  • Het stopcontact moet een aarding hebben.
  • Bij een beperkt aantal elektrische voertuigen is ook een zogenaamde “nulgeleider” vereist.

DC laden (of snellaadpunt)

Op sommige locaties vind je snellaadstations (DC laden, voor gelijkstroom). De accu is dan binnen een halfuur tot 80% opgeladen. De productie en installatie van DC laders brengt wel een hogere kost met zich mee. Installeer je een eigen laadpaal, dan gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC laden.

Laadpalen: de verschillende soorten

De tijd van betaalkaarten is bij elektrisch rijden verleden tijd. Elke publieke laadpaal beschikt over een badge-lezer. Met een eenvoudige RfiD kaart- of sleutelhanger kan je een laadpaal activeren of jouw laadsessie stoppen.

De beste manier om de tarieven van de laadpaal te consulteren is via een App. Heel weinig laadpalen zijn voorzien van een scherm.  Het is dus aangeraden om een app te gebruiken waar je vooraf kan controleren wat je zal worden aangerekend.

Op Belgisch niveau bestaat er het OCP (Open Charge Platform), waarin de belangrijkste uitbaters van publieke laadinfrastructuur zich hebben verenigd en toegang geven tot elkaars laadinfrastructuur. Bovendien worden alle laadbeurten elke maand gegroepeerd op 1 factuur, wat het systeem eenvoudig maakt voor administratie.

Natuurlijk voor het laden aan een laadpaal op privéterrein zal het niet altijd mogelijk zijn om met een een laadpas te betalen. Deze zijn vaak afgeschermd voor cliënteel of medewerkers. Daarom is het belangrijk om een goede app te hebben die de juiste informatie aangeeft.

Ontdek meer over laadkaart en de app